23/5

Opleiding

Insights, Analytics & Marketing Metrics

Details

 

 

 

Het werkbaar toepassen van Customer Insights & Analytics naar Marketing accountability.

 

Customer Journey, Customer insights, marketing metrics, marketing analytics, performance management measurement, big data, marketing automation,  …

De vakliteratuur staat er bol van, de opkomst van ‘big data’ zal het marketing denken en doen sterk veranderen.

Marketers worden geconfronteerd met ‘the age of the customer’ waarin nieuwe performance metrics en slimme segmentatietools onmisbaar zijn.

In deze opleiding laten we je kennismaken met insights, analytics en metrics om als marketer je bedrijf te leiden naar duurzame en winstgevende groei.

 

In 6 sessies geven we een antwoord op volgende vragen:

  • Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van customer insights?
  • Hoe de juiste doelgroepen selecteren? Prospect identificeren?
  • Hoe analytische modellen gebruiken om betere beslissingen te nemen?
  • Hoe kunnen we een werkbaar marketing dashboard samen stellen?
  • Wat is nu precies marketing automation?
  • Hoe een werkbare 'marketing funnel' opbouwen?
  • Wat met customer engagement teams?

 

Doelgroep

  • Je beschikt over een actieve praktijkervaring en je hebt interesse in een ‘holistische’ bedrijfsmanagement aanpak.
  • Je wil return on marketing investment’ professioneel aan te pakken.
  • Je wil weten hoe de bedrijfsstrategie naar de marketing ‘metrics’ kunt converteren of vice versa.
  • Je wenst je competenties uit te breiden om je carrière een stap verder te brengen.
  • Je wil leren van experten en ervaringen delen met andere professionals.
  • Je wil een eigen stapenplan en dashboard leren ontwikkelen en gebruiken.

Voor marketing manager, product manager, account manager, marketing & sales manager, commerciële directie, verkoopdirecteurs, area sales managers, communicatieverantwoordelijken,  … en ook accountants, controllers, general managers, business unit managers.  

 

Wat leert u uit deze opleiding

  • Je marketing dashboard (zelf) samen te stellen.
  • Op welke manier kan je dit succesvol doen? Wat is het stappenplan? Wat is er nodig?
  • Aanreiken van de actuele “marketing metrics” (basis)technieken.
  • De relatie leggen tussen marketing, verkoop en financieel management.
  • Hoe wordt strategie vertaald in korte en middelllange/lange termijn meetpunten?
  • Praktische werkinstrumenten aanleren en illustreren.
  • Hoe omgaan met data, cijfers en er indicatoren van maken voor het marketing dashboard?
  • Wat zijn Marketing KPI’s? KPI – is het antwoord op welke vraag?
  • Hoe een marketingbudget intern communiceren? Wat is ROMI?
  • Doelgroepen selecteren, prospect identificeren en prospect rating & profiling kunnen toepassen.

 

Programma

Sessie 1 – Marketing metrics: instrumenten voor marketing accountability

  • Wat wordt er precies bedoeld met de marketing metrics?
  • Hoe kunnen de marketing metrieken worden toegepast?
  • Wat zijn de recentste inzichten over marketing analytics?
  • ls er een verband met ‘big data’?
  • Stappenplan voor het uitwerken van een werkbaar ‘marketing dashboard’.
  • Nood aan efficiëntie én effectiviteit: tactisch en strategische integratie van de kritische succesfactoren.

Sessie 2 – Marketing performance measurement: ROMI

  • Wat is een Balanced Scorecard?
  • Vertaling van visie, missie en strategie naar marketing maatstaven.
  • Hoe een goede Balanced Scorecard ontwikkelen?
  • Hoe gebruiken we de BSC in de sales & marketing functie?
  • Hoe sales en marketing mensen motiveren om acties te ondernemen in lijn met de corporate strategie?

Sessie 3 – Customer performance management

  • Het bepalen en meten van de value drivers.
  • De bijdrage van BI en data mining in het meten van marketing performance.
  • De rol van CRM en business intelligence bij het opbouwen van sales & marketing metrics.
  • CPM als management-instrument: infographics
  • Praktijkvoorbeelden: Customer segmentation, data mining, BI in de praktijk.

Sessie 4 – Marketing automation

  • Concrete voorbeelden van realtime analytics.
  • Hoe analytics omzetten in customer decision coaching?
  • Marketing automation: do’s & don’ts.
  • Praktijkvoorbeelden.

Sessie 5 – Marketing insights

  • Van ‘big data’ naar ‘big ideas’.
  • Fishing for insights: hoe aanpakken in jouw bedrijf/organisatie?
  • Van insights naar concrete ideeën.
  • Hoe vorm je een idee om tot een waardevol goed functionnerend concept dat je naar een succes leidt?

Sessie 6 – Let learnings travel

Groepswerk op een “case” vanuit eigen praktijk van de deelnemers met daaraan gekoppelde inhoudelijke vraagstelling.

Samen met de docenten wordt de case geanalyseerd en een actieplan uitgewerkt op basis van het methodologisch kader dat aangereikt werd gedurende de opleiding.

 

 

 

Sessies

  • 1. Marketing metrics: instrumenten voor marketing accountability - 23 mei 2017
  • 2. Marketing performance measurement: ROMI - 30 mei 2017
  • 3. Customer performance management - 6 juni 2017
  • 4. Marketing automation - 13 juni 2017
  • 5. Marketing insights - 20 juni 2017
  • 6. Let learnings travel - 27 juni 2017
Wanneer

23-05-2017 18:00 tot 27-06-2017 21:30

Locatie
Roularta Conference Centre - STIMA
Z.1. Research Park (GPS: De Haak 1) 120
1731 - Zellik (België)
Sprekers
Ine Laleman, Marketing Automation Consultant, Delaware Consulting
Johan Vanhaverbeke, Wetenschappelijk Adviseur, STIMA EDUCATION
Sven Arnauts, Manager Performance Management & Customer Insights, Delaware Performance Management
Verantwoordelijke
Pascale Cambie
Directeur STIMA Education pascale.cambie@stima.be 02-467 56 98
Inschrijvingsprijzen
€ 1.595,00 + BTW 21% (Niet-leden tarief)
€ 1.115,00 + BTW 21% (Tarief voor leden STIMA, IAB & BDMA)