23/5

Opleiding

Insights, Analytics & Marketing Metrics

Details

 

Stap voor stap naar een succesvolle en relevante meting van je Marketing

Ken je ze ook, al de buzzwords die inspelen op de moderne manier om marketing te meten? Customer Journey, customer insights, marketing metrics, marketing analytics, performance management measurement, big data, marketing automation en ga zo maar door.

De vakliteratuur staat er bol van en dat is op zich niet verrassend. De opkomst van ‘big data’ verandert het marketingdenken en -doen immers nu al op een ingrijpende manier.

In ‘the age of the customer’ beschikken marketeers over een grote rugzak met nieuwe prestatie-indicatoren en slimme tools om het klantenbestand te segmenteren. In deze opleiding laten we je kennismaken met insights, analytics en metrics om als marketeer je bedrijf te leiden naar duurzame en winstgevende groei. 

 

In 6 sessies geven we een antwoord op volgende vragen:

 

- Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van customer insights?

- Hoe kan je via metrics de juiste doelgroepen selecteren en prospecten identificeren?

- Hoe helpen analytische modellen bij het nemen van betere beslissingen?

- Hoe werk je optimaal met een marketing dashboard?

- Welke rol speelt marketing automation in dit proces?

- Hoe bouw je een werkbare marketingfunnel op?

- Wat kan je doen met customer engagement teams?

 

 

Doelgroep

​- Je beschikt over een actieve praktijkervaring en je hebt interesse in een ‘holistische’ bedrijfsmanagement aanpak.

- Je wil ‘return on marketing investment’ professioneel aanpakken.

- Je wil weten hoe je de bedrijfsstrategie op de marketing ‘metrics’ kan enten of vice versa.

- Je wenst je competenties uit te breiden om je carrière een stap verder te brengen.

 

Tijdens deze opleiding leer je ...

● hoe de weg naar succes eruit ziet: wat is het stappenplan en wat is er nodig?

● hoe de actuele technieken op vlak van marketing metrics eruitzien.

● omgaan met praktische werkinstrumenten.

● je marketing dashboard (zelf) samen te stellen.

● data, cijfers en indicatoren inschatten en integreren in een marketingdashboard.

● wat marketing KPI’s zijn en of ze een antwoord bieden op elke vraag?

● de relatie leggen tussen marketing, verkoop en financieel management

● hoe je een strategie vertaalt in meetpunten op korte, middellange en lange termijn.

 

Programma

 

1. Marketing metrics: instrumenten voor marketing accountability

Wat bedoelen we precies met marketing metrics?

● Hoe kan je marketing metrics toepassen?

● Wat zijn de recentste inzichten over marketing analytics?

● Is er een verband met ‘big data’?

● Stappenplan voor het uitwerken van een werkbaar ‘Marketing Dashboard’. 

 

2. Marketing performance measurement: ROMI

● Wat is een Balanced Scorecard?

● Vertaling van visie, missie en strategie naar marketing maatstaven.

● Hoe een goede Balanced Scorecard ontwikkelen? Hoe gebruiken we de BSC in de sales & marketing functie?

● Hoe sales en marketing mensen motiveren om acties te ondernemen in lijn met de corporate strategie? 

 

3. Customer performance management

● Het bepalen en meten van value dragers.

● De bijdrage van BI en date mining in het meten van marketing performance. 

● De rol van CRM en business intelligence bij het opbouwen van sales én marketing metrics.

● Praktijkvoorbeelden: Customer segmentation, data mining, BI in de praktijk.

 

4. Marketing automation

● Concrete voorbeelden van realtime analytics.

● Hoe analytics omzetten in customer decision coaching?

● Marketing automation: do’s & don’ts.

● Praktijkvoorbeelden.

 

5. Marketing insights

● Van ‘big data’ naar ‘big ideas’.

● Fishing for insights: hoe aanpakken in jou bedrijf/organisatie?

● Van insights naar concrete ideeën.

● Hoe vorm je een idee om tot een waardevol goed functionerend concept dat je naar een succes leidt? 

 

6. Let learnings travel

Groepswerk op een “case” vanuit eigen praktijk van de deelnemers met daaraan gekoppelde inhoudelijke vraagstelling.

Samen met de docenten wordt de case geanalyseerd en een actieplan uitgewerkt op basis van het methodologisch kader dat aangereikt werd gedurende de opleiding.

 

 

 

Sessies

  • 1. Marketing metrics: instrumenten voor marketing accountability - 23 mei 2017
  • 2. Marketing performance measurement: ROMI - 30 mei 2017
  • 3. Customer performance management - 6 juni 2017
  • 4. Marketing automation - 13 juni 2017
  • 5. Marketing insights - 20 juni 2017
  • 6. Let learnings travel - 27 juni 2017
Wanneer

23-05-2017 18:00 tot 27-06-2017 21:30

Locatie
Roularta Conference Centre - Belgian Association of Marketing (BAM)
Z.1. Research Park (GPS: De Haak 1) 120
1731 - Zellik (België)
Sprekers
Johan Vanhaverbeke, Wetenschappelijk Adviseur, STIMA EDUCATION
Nele Lievrouw, Senior Consultant, Delaware Consulting
Sven Arnauts, Manager Performance Management & Customer Insights, Delaware Performance Management
Verantwoordelijke
Pascale Cambie
Directeur STIMA Education pascale.cambie@stima.be 02-234 54 03
Inschrijvingsprijzen
€ 1.595,00 + BTW 21% (Niet-leden tarief)
€ 1.115,00 + BTW 21% (Tarief voor leden STIMA, IAB & BDMA)