17/10

Opleiding

Analytics & Marketing Metrics

Details

Stap voor stap naar een succesvolle en relevante meting van je marketing.

Ken je ze ook, al de buzzwords die inspelen op de moderne manier om marketing te meten? Customer Journey, customer insights, marketing metrics, marketing analytics, performance management measurement, big data, marketing automation en ga zo maar door.

De vakliteratuur staat er bol van en dat is op zich niet verrassend. De opkomst van ‘big data’ verandert het marketingdenken en -doen immers nu al op een ingrijpende manier.

In ‘the age of the customer’ beschikken marketeers over een grote rugzak met nieuwe prestatie-indicatoren en slimme tools om het klantenbestand te segmenteren. In deze opleiding laten we je kennismaken met insights, analytics en metrics om als marketeer je bedrijf te leiden naar duurzame en winstgevende groei.
 

In 5 sessies geven we een antwoord op volgende vragen:

  • Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van customer insights?
  • Hoe kan je via metrics de juiste doelgroepen selecteren en prospecten identificeren?
  • Hoe helpen analytische modellen bij het nemen van betere beslissingen?
  • Hoe werk je optimaal met een marketing dashboard?
  • Welke rol speelt marketing automation in dit process?
  • Hoe bouw je een werkbare ‘marketing funnel’ op?
  • Wat kan je doen met customer engagement teams?

 

Doelgroep

  • Je beschikt over een actieve praktijkervaring en je hebt interesse in een ‘holistische’ bedrijfsmanagement aanpak.
  • Je wil return on marketing investment’ professioneel aanpakken.
  • Je wil weten hoe de bedrijfsstrategie naar de marketing ‘metrics’ kan enten of vice versa.
  • Je wenst je competenties uit te breiden om je carrière een stap verder te brengen.

Wat leert u uit deze opleiding

  • Hoe de weg naar succes eruit ziet: het stappenplan en wat is er nodig?
  • Hoe de actuele technieken op vlak van marketing metrics eruitzien.
  • Omgaan met praktische werkinstrumenten.
  • Data, cijfers en indicatoren inschatten en integreren in een marketingdashboard.
  • Wat marketing KPI’s zijn en op welke vragen bieden ze een antwoord?
  • Je marketing dashboard (zelf) samen te stellen.
  • Hoe je een strategie vertaalt in meetpunten op korte, middellange en lange termijn.
  • De relatie leggen tussen marketing, verkoop en financieel maangement.

 

Programma

Sessie 1 - Marketing metrics: instrumenten voor marketing accountability

  • Wat bedoelen we precies met marketing metrics?
  • Wat zijn de recentste inzichten over marketing analytics?
  • Hoe kan je marketing metrics toepassen?
  • ls er een verband met ‘big data’?
  • Stappenplan voor het uitwerken van een werkbaar ‘marketing dashboard’.

Sessie 2 - Marketing insights & Marketing performance measurement: ROMI

  • Van insights naar concrete ideeën.
  • Hoe vorm je een idee om tot een waardevol goed functionnerend concept dat je naar een succes leidt?
  • Vertaling van visie, missie en strategie naar marketing maatstaven.
  • Hoe een goede Balanced Scorecard ontwikkelen? Hoe gebruiken we de BSC in de sales & marketing functie?
  • Hoe sales en marketing mensen motiveren om acties te ondernemen in lijn met de corporate strategie?

Sessie 3 - Customer performance management

  • Het bepalen en meten van de value drivers.
  • De bijdrage van BI en data mining in het meten van marketing performance.
  • De rol van CRM en business intelligence bij het opbouwen van sales & marketing metrics.
  • Praktijkvoorbeelden: Customer segmentation, data mining, BI in de praktijk.

Sessie 4 - Marketing automation

  • Concrete voorbeelden van realtime analytics.
  • Hoe analytics omzetten in customer decision coaching?
  • Marketing automation: do’s & don’ts.
  • Praktijkvoorbeelden.

 Sessie 5 - Let learnings travel

Groepswerk op een “case” vanuit eigen praktijk van de deelnemers met daaraan gekoppelde inhoudelijke vraagstelling. De deelnemers analyseren Samen met de docenten de case en werken een actieplan uit op basis van het methodologisch kader dat de opleiding heeft aangereikt.

Sessies

  • 1. Marketing metrics: instrumenten voor marketing accountability - 17/10/2017
  • 2. Marketing Insights & Marketing Performance Management - 24/10/2017
  • 3. Customer performance management - 7/11/2017
  • 4. Marketing automation - 14/11/2017
  • 5. Let learnings travel - 21/11/2017
Wanneer

17-10-2017 18:00 tot 21-11-2017 21:30

Locatie
Roularta Conference Centre - Belgian Association of Marketing (BAM)
Z.1. Research Park (GPS: De Haak 1) 120
1731 - Zellik (België)
Sprekers
David Roose, Analytics Specialist, Delaware Consulting
Johan Vanhaverbeke, Partner Pulvinar, Docent KULeuven/Campus Brussel, Wetenschappelijk Adviseur,
Nele Lievrouw, Senior Consultant, Delaware Consulting
Sven Arnauts, Manager Performance Management & Customer Insights, Delaware Performance Management
Verantwoordelijke
Pascale Cambie
Directeur STIMA Education pascale.cambie@stima.be 02-234 54 03
Inschrijvingsprijzen
€ 1.595,00 + BTW 21% (Niet-leden tarief)
€ 1.115,00 + BTW 21% (Tarief voor BAM leden (STIMA, IAB, BDMA))